Op avontuur :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eline en Jorinda - WaarBenJij.nu Op avontuur :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eline en Jorinda - WaarBenJij.nu

Op avontuur :)

Blijf op de hoogte en volg Eline en Jorinda

02 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag werd ons eerste tripje een feit! Verstand op nul en blik op oneindig stapten we in een gammel bootje dat ons naar de dolfijnen en kaaimannen bracht. We wagen de oversteek naar het binnenland. Wind door ons haar en af en toe het zonnetje wiebelden we over de rivier. Gefocust op de vinnen die ons wijzen waar de dolfijn zwemt. En ja hoor.. na een poosje werd de eerste vin gesignaleerd. De boot kiept bijna om van enthousiasme, maar dat mag de pret niet drukken. Volgens de gids komen dolfijnen op geluid af. Dus klappen, fluiten en herrie maken is toegestaan en dat is natuurlijk niet tegen dovenmansoren gezegd ;) Kijk, daar maakt de eerste dolfijn al een driedubbele salto. Wauw, super gaaf!

Onze toch gaat verder en we leggen aan bij de steiger van het eiland (is niet met de auto bereikbaar, staat wel met oerwoud in verbinding met het vaste land). Op het eiland mochten we bij een Hindoestaanse familie komen eten. Omdat er een feest was gingen we dit keer eerst kaaimannen vangen en daarna pas eten. Dus snel omkleden voor we in een nog gammelere boot stapten. De tocht het oerwoud in gaat beginnen. Als instructie kregen we mee: eerst plat liggend onder het bruggetje door en daarna volgt er een verassing. Nadat we het bruggetje gehad hadden kwamen we bij n T-splitsing maar wat doet de stuurman? Gaat vol gas rechtuit richting de kant waar een paar balken overdwars liggen met planken eroverheen. Blijkt dat we de boot daar overheen moeten gaan trekken. Kwamen onze spierballen ons goed van pas :)

Terwijl we door het oerwoud varen wordt het donker. Oei.. zullen we de kaaimannen wel zien als het donker is? Dan pakt de stuurman z’n stok met ijzerdraad eraan, hoop geplons en er hangt een kaaiman in de lucht. Wow dat doet die man snel. En wat een super stoer beest is zo’n kaaiman! Als meneer kaaiman een elastiek om z’n bek heeft gekregen mogen we hem vasthouden, vinden we wel stoer natuurlijk om daarmee op de foto te gaan ;) Als we allemaal op de foto zijn gegaan laten we hem weer vrij, stiekem vonden we het toch wel een beetje zielig voor hem.. Daarna krijgen we uitleg dat het juist donker moet zijn om ze te kunnen zien. Als ze in het water liggen lijkt het gewoon blubber of een stuk hout. Wanneer het donker is doet de stuurman een lamp op z’n hoofd en schijnt ermee in het rond. Als er een kaaiman ligt zie je opeens 2 lichtjes van z’n ogen, die weerkaatsen op ons licht. In het donker zijn ze juist super makkelijk te vinden.

Weer terug bij het Hindoestaanse echtpaar krijgen we roti en nog een paar hapjes, smaakt apart maar is wel lekker!

Verder vermaken we ons nog steeds prima! Fietsen we door de mc drive, omdat ze hier zulke lekker mc flurry’s hebben :) En heb ik af en toe een nachtdienst, want als freule Eline ’s nachts wakker is stelt ze het erg op prijs als ze stroop (Surinaams voor limonadesiroop) met een chocolade koekje krijgt, ijsblokjes om de jeuk van muggenbulten tegen te gaan. En ook snoepjes kunnen d’r goedkeuring wegdragen. Maar uiteraard vind ik dat soort nachtdiensten helemaal niet erg! K doe het met liefde en eet zelf gezellig mee :)

• 02 Maart 2016 - 10:40

Oom Leen:

Ha Jorinda,

Wat leuk om jouw reisverslag te lezen. Dat is wel genieten daar in Suriname. Stoer hoor met zo'n kaaiman op de foto. Je kunt leuk schrijven.
    Hanke en Wianne zijn maandag vertrokken naar New York. Daar gaan ze twee weken vakantie vieren met Geertje, Chris en Emma.

Geniet er van. Het is een bijzondere ervaring om in het buitenland stage te lopen.

Hartelijke groeten,

Oom Leen

• 03 Maart 2016 - 20:57

Opa En Anneke:

Hey Jorinda,

Stoer hé met zo'n kaaiman op de foto.
    We zien wel wat overeenkomsten-;)
    Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar.
    En al een lekker gezond kleurtje gekregen!

Groetjes van ons

• 04 Maart 2016 - 16:08

Miranda:

Dank u wel zuster Jorinda voor de goede nacht zorgen

• 08 Maart 2016 - 16:04

Opa En Oma:

Leuk hoor om dit op afstand mee te beleven.Ook griezelig die kaaiman in de hand. Is dit gewoon dat Je gaat eten bij die Hindostaanse fam.? Jullie hebben al lekker kleurtje. Spoelt er in regenseizoen misschien weer af? Zorg jij Eline ook zo goed voor Jorinda? Tot de volgende keer maar weer.