Stage, Zemmen & Brokopondo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eline en Jorinda - WaarBenJij.nu Stage, Zemmen & Brokopondo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eline en Jorinda - WaarBenJij.nu

Stage, Zemmen & Brokopondo

Blijf op de hoogte en volg Eline en Jorinda

17 April 2016 | Suriname, Paramaribo

STAGE (ELINE)
Afgelopen week heb ik samen met Gerianne de laatste week stage op de afdeling chirurgie gelopen. We moesten de laatste opdrachten en handelingen laten aftekenen en een presentatie geven van het onderzoek dat we gedaan hebben. We hebben echt een super leuke tijd op deze afdeling gehad. Veel geleerd, ons aan kunnen passen aan de manier van werken (voor zo ver ons gevoel van verantwoordelijkheid dat toeliet ;)) en een gezellige band kunnen opbouwen met onze begeleidster, de hoofdzuster en de subhoofden.

Al ben ik het al weer bijna vergeten, nu ik terug kijk waren de eerste weken stage toch best pittig. Behalve alle nieuwe dingen die we zagen en een andere manier van werken, ging ook het aftekenen van de opdrachten en handelingen aan het begin erg moeilijk en was onze begeleider daar heel streng in. De hoofdzuster en de subhoofden waren stug, er kon geen lachje af en ze reageerden erg afstandelijk. Het is echt ontzettend leuk om te zien hoe dat na een aantal weken (ik denk na een week of 6) een complete omslag kwam. Onze begeleidster werd makkelijker in het aftekenen van de opdrachten, de hoofdzuster vriendelijker en met de subhoofden konden we gewoon keihard lachen en lol hebben. Wat een humor bleken die te hebben!

Ohja, dit is nog wel grappig om te vertellen........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... OEPS, wat hier gestaan heeft kwam niet door de censuur. Benieuwd wat er gestaan heeft? Stuur een persoonlijk berichtje, dan hoor je het! :)

Nu op naar maandag. De laatste 8 weken hoop ik stage op de intensive care te gaan lopen. Gerianne gaat niet mee, dus ga haar best missen denk ik! Dan zal pas echt blijken hoeveel we aan elkaar gehad hebben de afgelopen weken. Maar ook al gaat ze niet mee, ik heb zin om op de IC te beginnen. Een nieuwe uitdaging!

ZWEMMEN
Nadat we gezwommen hadden met het quad rijden 2 weken geleden, hadden we de smaak te pakken. Vorige week vrijdag moesten we ‘s morgens naar vreemdelingen zaken voor ons visum. Het was een super warme dag met maar weinig wind. Toen we na zeker 2 uur wachten bij vreemdelingen zaken en 3 kwartier fietsen thuis waren was het enige wat we wilden: zwemmen. Wij gegoocheld en een leuk zwembad opgezocht. We moesten opnieuw ruim een half uur fietsen, maar we roken de zwembad lucht en sjeesden over de weg. Drijfnat van het zweet kwamen we aan. Gauw omkleden en hoppaaa het zwembad in. Echt, dat was zo geweldig lekker! Maar goed dat we zelf geen zwembad hebben. Volgens mij zou er dan van opdrachten en het huishouden niks meer terecht komen. Zo verslavend is zwemmen hier;P

BROKOPONDO
Vandaag zijn we naar het Brokopondo stuwmeer geweest. In 1964 is dit stuwmeer aangelegd en zijn er 11 dorpen in onder gegaan. Nu zie je alleen nog allemaal kale boomstammen boven het water uitsteken. Het is een heel apart gezicht maar het heeft wel wat. Om het meer heen en op eilandjes in het meer is bos. De verschillende kleuren groen tegen een helder blauwe lucht en de vogel geluiden schel en hard. Mooi. Om stil van te worden. Genieten!

We hebben over de eerste brug over de Suriname rivier gereden, de stuwdam gezien, kennis gemaakt met de familie brul aap op een klein schiereilandje en ook nog heerlijk tussen de piranha’s en andere visjes gezwommen. Tja.. zijn die beesten er nou wel of niet. De een zegt van wel, de ander van niet. Volgens de een zijn ze gevaarlijk, volgens de ander niet. Volgens onze gids konden we prima zwemmen en beten die beesten niet als hij er bij was. Dus we hebben de gok gewaagd en een duik genomen. Ennee we hebben al onze vingers en tenen nog, dus blijkbaar had hij gelijk!

Bijna alle foto’s van vandaag staan nog op de camera, maar binnenkort hopen we ze bij deze blog te plaatsen.

• 19 April 2016 - 19:24

Het Scherpenzeelse Stel:

Een leuk verslag hoor, het is net of je het bij ons in de kamer zit te vertellen. Wat een blauw water hebben ze daar zeg. Nu, op naar de laatste 8 weken( wat gaat het snel he) XXXXX

• 25 April 2016 - 13:24

Elise Vd Toren:

Ha Eline! Klinkt goed dat even ontspannen tussendoor. Heerlijke helden jullie tussen de mogelijke piranha's :p Geniet er van en hopelijk heb je het snel naar je zin op de IC! Succes :)

• 28 April 2016 - 20:03

Oma Schuurman:

Oeps ik ben nieuwsgierig wat je te vertellen hebt.

Geniet nog van de komende maanden.

Wij genieten van jullie verslag.

Groetjes van opa,oma en lydia die dit getypt heeft.

• 29 April 2016 - 13:40

Opa En Ansje:

Hey Jorinda en anderen,

Leuke verhalen, je kunt er een boek over schrijven...-;)
    Geniet nog ff van de laatste weekjes en vooral van dat lekkere warme weer.
    Ik ben al bezig een trui voor je te breien Jorinda,hihi.

Groetjessss!