BinnensteBuitenland! :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eline en Jorinda - WaarBenJij.nu BinnensteBuitenland! :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eline en Jorinda - WaarBenJij.nu

BinnensteBuitenland! :)

Door: Eline en Jorinda

Blijf op de hoogte en volg Eline en Jorinda

13 Juli 2016 | Suriname, Paramaribo

Vogels, slangen, spinnen, water, zon, korjalen, Saramaccaners, Indianen, hangmatten, regen, zweet, zonnebrand, watervallen, stroomversnellingen en nog veel meer. Juist, u raad vast al waar dit over gaat. Het Surinaamse binnenland! We hebben genoten en genieten nog elk moment dat we daaraan terug denken. Maar voor we u iets over het binnenland van Suriname vertellen, eerst iets over onze vakantie naar Aruba. Voor ons idee is dat al een hele poos geleden en weet u dat allang, maar dat is niet zo.

Woensdag 8 juni vertrokken we naar Aruba. Het regende hier nog veel en de lucht zag nog hele dagen grauw. De luchtvochtigheid was hoog en het duurde soms een dag of 3 voor de was ‘droog’ was. ‘Droog’ omdat het nog steeds niet écht droog was, maar een beetje vochtig bleef. Stinken dat onze handdoeken deden… Na stage was het een mooi moment om er even tussenuit te gaan. Hoe gek het misschien ook klinkt, we waren er echt aan toe! Na al die maanden was Paramaribo gewoon ons thuis geworden.

Aruba was heerlijk! We genoten alleen al van het feit dat onze handdoeken na een nacht buiten hangen droog waren. Niet ‘droog’, maar écht droog! We hadden een appartement vlak bij Palm Beach en zaten heel centraal. Een klein kwartiertje lopen en we stonden bij de bushalte en het centrum van Palm Beach, vijf minuten lopen en we stonden in de supermarkt. De bus is een ideaal vervoersmiddel op Aruba. Er rijden veel bussen en het kost niet veel geld.

Met de quad hebben we het hele eiland over gescheurd in 1 dag. Over asfalt, zand en stenen. Tussen de rotsen door, langs een adembenemende kustlijn, door de droge Savanne en om grote cactussen heen. De quads kregen heel wat te verduren. Heerlijk die vrijheid. Niet te hoeven wachten op een gids, maar zelf kunnen bepalen waar we stoppen, wat we bekijken en hoe lang we ergens blijven. We hebben gezwommen in de Natural Pool, een door rotsten afgebakend stukje zee. Super gaaf! De golven kwamen soms zelfs over de rotsen heen en zwiepten je van de ene naar de andere kant van de pool.

Snorkelen hebben we regelmatig gedaan, maar van alle stranden hebben we bij Baby Beach de mooiste vissen gezien! Bijzonder om tussen de vissen te zwemmen en ze van zo dichtbij te kunnen bekijken. Zelfs jor kon sommige vissen zien zonder bril, zo fel waren de kleuren!
We hebben een top vakantie gehad!

Toen was het tijd om terug te gaan naar Suriname. Dat viel toch wel een beetje zwaar.. Terug naar Su, daar hadden we eigenlijk helemaal niet zo veel zin meer in. De regen, vochtigheid, fluitende en kussende mannen op straat en de stad hadden we niet gemist. Maar direct terug naar Nederland gaan, dat voelde ook niet goed. We hebben het vliegtuig naar Amsterdam voor onze neus laten vertrekken en zijn netjes in het vliegtuig naar Paramaribo gestapt. Nét op tijd trouwens (ik weet niet wat wij met vliegtuigen hebben hoor ;)) want het vliegtuig vertrok zomaar een half uur eerder dan gepland. Aangekomen in Suriname voelde het toch wel als thuiskomen.

De laatste week van onze 3 huisgenoten brak aan. Met z’n 5en gingen we op trip naar ApiaPaati, een eiland in het binnenland.

Eerst 4 uur rijden met de auto en daarna nog ruim 3 uur varen met een korjaal, dat is de reis naar het binnenland. Want alleen in het bovenste stuk van Suriname zijn (zand) wegen. Wat is het binnenland ontzettend gaaf! Mooie rivier, natuur en heerlijk rust! Geen lawaai van auto’s, harde muziek of fluitende kereltjes. Echt genieten!
We zijn naar watervallen geweest, de Ananasberg beklommen en met een band achter de boot aan gesjeesd, waarbij Eline en ik een onverklaarbare drang richting takken en bosjes hadden. We zaten nog geen 3 min. op de band of we zeilden de bosjes in. Een 2e poging met de band eindigde ook in de bosjes.. Tja.. band en wij konden niet zo goed overweg met elkaar. Eline nam de heldhaftige keus om met band en al een waterval af te gaan, maar aii normaal vallen de mensen er beneden pas mee om, Eline kletterde samen met de gids en Laura halverwege al om. Maar we leven nog steeds :)
We hebben ook heerlijk in hangmatten geslapen en het ’s nachts koud gehad. We zijn die temperaturen onder de 20 graden niet meer gewend ;) Lange broek, lange mouwen, dikke sokken en een deken, zo kwamen wij de nacht wel door! Ook zijn we daar door dorpjes heen gelopen, heel leuk om de cultuur van daar te zien!

Na de trip naar ApiaPaati was het tijd om afscheid te nemen van onze huisgenoten. We hebben ze uitgezwaaid op het vliegveld en een paar zware spullen vastgehouden toen hun koffers werden gewogen (anders waren ze te zwaar). Na alle spullen weer terug gestopt te hebben in de koffers (natuurlijk wel in een uithoekje zodat de douane het niet kon zien ;)) en een dikke brasa moesten we toch echt van elkaar scheiden. Wij hadden nog 3 weken Suriname te gaan!

De laatste weken vieren we heerlijk vakantie. Uitslapen, relaxen, fotoboeken maken (heule lange klus omdat we 3000 foto’s hebben) en we wilden nog een trip doen. De keus voor een trip was snel gemaakt. Binnenland! Bij ApiaPaati woonden Saramaccaners (bosnegers) en deze keer kozen we voor de indianen. Nog een stukje dieper het land in. 270 km bij Paramaribo vandaan. Met de boot doe je er ruim een week over om er te komen. Gelukkig gingen wij met een vliegtuigje!

Aangekomen in Palumeu maakten we kennis met de indianen. ’s Ochtends vroeg een boottocht en de zon op zien komen, onder een waterval staan, zwemmen, vissen (piranha’s, anjoemara’s en kleine visjes gevangen), de vissen die we gevangen hadden opgegeten, een nachtelijke boottocht, Potihill beklommen en heel veel geleerd over ‘medicijnbomen’ zoals de jodiumboom, een boom met alcohol voor ontsmetting en planten tegen een slangenbeet.
We hebben kennis gemaakt met de mensen uit het dorp. Volleyballen met de meisjes en kinderen van het dorp en de andere avond met de jongens van het dorp, echt super leuk! Ook kregen we pijl en boogschiet les van 2 opaatjes. Niemand weet precies hoe oud ze zijn want bij indianen geld de stelregel: boven de 60 blijf ik gewoon ongeveer 60. Echt super grappig 2 van die oude mannetjes en die waren de 3 dagen ervoor gewoon in het oerwoud geweest om te jagen. De 5 dagen vlogen echt voorbij!

Nu genieten we van onze laatste week in Suriname. Nog even relaxen en lui doen, want het schijnt dat in Nederland je agenda zo weer vol zit ;) En we hebben logeetjes. Stefan en Elise (kinderen van Andy en Jacoline van de MAF) houden ons 3 dagen gezelschap in het gemis van onze andere huisgenoten ;) Heel gezellig dat ze er zijn!